Harkema (De Harkema)
Harkema
Welkom in Harkema. Geen pittoresk gedoe, geen Instagram-filters nodig. Dit is een dorp dat rechtop loopt. Gebouwd op harde handen en een nog harder hart. Harkema is niet gemaakt om indruk te maken – dat doet het gewoon.
Take a look
Hier draait het leven nog om aanpakken. Of je nou komt voor een potje amateurvoetbal met de sfeer van een Champions League-finale, of om door het landschap te trekken dat even ruig als eerlijk is – Harkema stelt niet teleur.
Middenin de Friese Wouden, maar met een mentaliteit die je eerder in de stad verwacht. Creatief ondernemerschap, doe-maar-gewoon mentaliteit, en mensen die weten waar ze vandaan komen.
En ja, het klopt: Harkema is een beetje eigenwijs. Soms dwars. Maar dat krijg je als je karakter hebt. Hier word je niet vermaakt – hier doe je mee.
- Distance to your location:
Locations
View all locations-
Bombardement sluis Terherne
Bombardement sluis Terherne
Op 11 november 1944 kregen piloten van de Royal Canadian Air Force, die hun basis hadden op vliegveld Welschap bij Eindhoven, de opdracht om in twee groepen de sluis bij Terherne te bombarderen. De reden voor het bombardement op de sluis van Terherne was het beperken van (Duitse) vervoersbewegingen. Het sluiscomplex lag in de belangrijkste scheepvaartroute van Duitsland via Groningen naar de Randstad waarlangs de Duitsers goederen en militair materieel vervoerden.
Nadat in september door de spoorwegstaking het railvervoer al behoorlijk was verstoord, volgden in de maanden daarna acties tegen het scheepvaartverkeer. Het zuiden van het land was dan wel bevrijd, in de andere delen moest nog zwaar strijd worden geleverd.
Zo ook op die 11e november even na negen uur in de ochtend toen de twee groepen Hawker Typhoon jachtbommenwerpers kort na elkaar vanuit Eindhoven voor hun missie vertrokken. Rond 10.00 uur werd vanaf het noorden de sluis in Terherne voor het eerst gebombardeerd en rond 10.30 uur nog een keer.
De gevolgen waren enorm voor de mensen die op de sluis woonden. De vrouwen van beide sluiswachters, een baby van één jaar en een Duitse soldaat kwamen om het leven. Ook raakte het toestel van piloot John Gordon Fraser zodanig beschadigd dat hij een noodlanding moest maken bij St. Johannesga. Het effect van het bombardement was ook dat de noordelijke doorgang weliswaar plat lag en niet meer gebruikt kon worden, maar de zuidelijke doorgang nog steeds open en bruikbaar bleef.
Tegenwoordig is er over de zuidelijke doorgang een schiphuis gebouwd voor het Statenjacht van de provincie Fryslân. Op de plaats van de sluiswachterswoning aan de zuidkant is een nieuw gebouw geplaatst, dat dienst doet als gastenverblijf voor de provincie.
Op de noordelijke pier is een monument geplaatst ter nagedachtenis aan de omgekomen bewoners van de sluis. Dit monument is op 10 november 1985 onthuld door Hattum Hoekstra, zoon van 1e sluiswachter Wiemer en Tietje Hoekstra. Sindsdien vindt de dodenherdenking in Terherne altijd bij de oude sluis plaats en hebben de kinderen van basisschool ‘It Kampke’ het monument geadopteerd.
Terherne
In the neighbourhood
View all routes-
Fietsroute Smaak fan 'e Wâlden Eastermar - Surhuisterveen
Fietsroute Smaak fan 'e Wâlden Eastermar - Surhuisterveen(35.8 km)Eastermar -
De Kooten – Surhuizum | Streekpad Noardlike Fryske Wâlden: etappe 6
De Kooten – Surhuizum | Streekpad Noardlike Fryske Wâlden: etappe 6(18.3 km)Kootstertille -
Wandelroute door en om Surhuisterveen
Wandelroute door en om Surhuisterveen(11.7 km)Surhuisterveen